Satsning har givet ekstra omsætning

Satsning har givet ekstra omsætning
Både når det gælder omsætning og overskud var Svaneke Bryghus' 2023 bedre end 2022. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | 17. APR 2024 • 11:41
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED
17. APR 2024 • 11:41

Svaneke Bryghus fik både større omsætning og overskud i 2023.

Der er grundlag for godt humør på Svaneke Bryghus. Ikke på grund af procenterne i øllen, men fordi regnskabet for 2023 viser fremgang sammenlignet med 2022. Resultatet på 1,245 millioner kroner efter skat er syv procent bedre end året før.

Ifølge administrerende direktør Steen Jespersen har Svaneke Bryghus' grønne profil og fokus på CO2-neutralitet tiltrukket nye kunder blandt cafeer, barer og restauranter.

– Også i 2023 er vores fadølssalg gået frem, og vi har fået flere kunder på Bornholm, hvor vi er meget synlige, men også i resten af Danmark, hvor vi også er et velkendt ølbrand, siger han i en pressemeddelelse.

Det er hans fornemmelse, at bryghuset står stærkt i et konkurrencepræget marked, fordi mange forbrugere elsker at prøve nye varianter, men også godt lide noget velkendt.

– Her har Svaneke Bryghus med en stærk og velkendt profil gennem mere end 20 år en konkurrencefordel, siger Steen Jespersen.

Nye øjne på produktionen

Samlet set løfter Svaneke Bryghus sin omsætning med seks procent, hvilket virksomheden finder meget tilfredsstillende i en tid, hvor markedet for specialøl er præget af mange bryggerier.

Fremtiden ser Svaneke Bryghus positivt på, og bryggeriet har allerede flere ordrer i bogen i år sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

Internt arbejder virksomheden hele tiden med at forfine og optimere, og den nye brygmester, Peter Schrøder, har bidraget med nye øjne på produktionen.

Traditionen tro har Svaneke Bryghus i år suppleret sit sortiment med et nogle nye øl. Den alkoholfrie Don't Worry Classic er i handlen i hele landet, og Sunny Island Lager kan fås her på Bornholm. Den markerer bryggeriets åbningsdag: 20. april 2000.