Vi må erkende, at markedet på Bornholm simpelthen er for lille, og fordelene ved en togforbindelse, især én der primært ville betjene en rute til Allinge, er for begrænsede. Det er en sandhed, at togdrift er en dyr affære – både i anlæg og drift. Desuden er det næsten stensikkert, at den nødvendige investering aldrig vil kunne tjene sig hjem gennem billetindtægter og øget turisme alene.
Hvis vi ønsker at forbedre og udvikle den kollektive trafik på Bornholm og tænke stort, så er det nok helt andre baner, vi skal tænke og køre i.
Forestil jer, hvad vi kunne opnå ved i stedet at investere i en markant forbedring af den eksisterende kollektive bustrafik. En investering på 400 millioner kroner over fem til ti år kunne revolutionere BATs rutenet og gøre bustransporten gratis. Med hyppigere afgange og ingen billetomkostninger kunne vi måske reelt ændre bornholmeres og turisters rejsemønstre til at vælge den kollektive trafik frem for privatbiler, der i dag er alles foretrukne transportform, og som vi pumper statsstøtte i til turisternes færgevisit.
Det er tid til at drømme stort, men også realistisk. Mens togene nok aldrig kommer til at rulle på Bornholms skinner igen, kan vi stadig arbejde for at skabe en grønnere, mere tilgængelig og attraktiv fælles ø, selvom det nok er svært i en tid med en regering, der skånselsløst hæver prisen på kollektiv trafik i stedet. Det er i den kollektive bustransport, vores ressourcer bør fokuseres, for at sikre, at Bornholm ikke kun er et godt sted at besøge, men også et fantastisk sted at leve – for alle.