Der er ingen tvivl om, at det stærkt forøgede statstilskud, som Molslinjen sikrede sig i det seneste færgeudbud, er en medvirkende årsag til, at det er blevet sværere at drive anden transportvirksomhed. Det måtte Bornholmerbussen hurtigt konstatere, og det samme er altså tilfældet med DAT.
Monopol er sjældent særlig godt for noget, og her har vi altså at gøre med en statsstøttet størrelse, som er i gang med at udhule og udkonkurrere markedet. Dét er man nødt til at skride til handling overfor, og det konkluderer den omtalte analyse heldigvis også: "…det er en vigtig statslig opgave at sikre, at forbindelserne understøtter Bornholms udvikling…", hedder det blandt andet i analysen, og ud over at staten i forvejen poster penge i Bornholms Lufthavn, så er der også behov for at se med venligere øjne på det flyselskab, som i fremtiden skal flyve herover.
Samfundsøkonomisk kan der oven i købet skabes mere værdi på Bornholm ved at give nogle af færgens støttemidler til flyruten, står der i analysen, som er bestilt af trafikkontaktrådet og udført af de to anerkendte konsulenthuse Ey og Epinion. Det er muligvis svært at forestille sig, at der ligefrem tages penge fra færgetrafikken i det kommende udbud, men hvis det er dét, der gavner helheden bedst, så er det det, der skal til. Helheden er nemlig det samlede Bornholms bedste.